Kodėl du vienodo lygio specialistai darbo rinkoje vertinami skirtingai? Kodėl vienas  yra žinomas ir jam siūlomas gerai apmokamas darbas, o kitas net ir pats ieškodamas negauna gerų pasiūlymų ir apie jį niekas nežino? Nuo ko priklauso specialisto vertė?

Praktika rodo, kad prekinio ženklo vardas priklauso ne tik nuo prekės kokybės. Lygiai tas pats ir su žmogumi – įgūdžiai ne visada lemia jo vertę. Thomas Gad ir Anette Rosencreutz savo knygoje „Asmeninio prekinio ženklo kūrimas“ (Managing Brand Me) pateikia keturias sritis, nuo kurių priklauso žmogaus vertė:

  • funkcionalioji – profesionalumas, įgūdžiai, darbo našumas ir visa kita, kas susiję su darbu;
  • mokomoji – tai yra gebėjimas aplinkinius ko nors išmokyti, duoti patarimus, keisti jų gyvenimus;
  • socialinė – bendravimas, sugebėjimas užmegzti bendrą ryšį, mokėjimas įkvėpti, buvimas grupės lyderiu, vakarėlių siela;
  • dvasinė – siekimas daug didesnių tikslų negu siekia dauguma profesionalų, savo misijos visuomenėje suvokimas, globalūs tikslai.

Kaip pavyzdį galime panagrinėti vieną sėkmingiausių verslininkų Ričardą Bransoną, kuris savo vardui sukūrė neįkainojamą vertę. Funkcionaliąją Bransono sritį puikiai apibūdina jo sėkmingai įkurti verslai. Mokomąją – jo tapimas pavyzdžiu daugumai, kiekvienas esamas ar būsimas verslininkas siekia ko nors išmokti iš šio įdomaus žmogaus. Socialinę – mokėjimas būti tikru lyderiu ir žmonių įkvėpėju. Dvasinę – gamtos išsaugojimui skiriamas didelis dėmesys, sukurta galimybė visiems norintiems skristi į kosmosą bei kitų laiką lenkiančių idėjų įgyvendinimas.

Be šių keturių sričių žmogui galima taikyti beveik visas rinkodaros rūšis, naudojamas paprastiems produktams. Galima visa įmanoma reklama, kuri, pasitelkus šiuolaikines priemones, medijas bei internetą, gali būti daroma dar efektyviau ir pigiau. Jeigu turite puikius profesinius įgūdžius, mokate daryti ką nors geriau už kitus, sukurkite sau tinklalapį, reklamuokite save socialiniuose tinkluose, kelkite nuotraukas, vaizdo medžiagą, viską, kas tik gali padaryti jūsų vardą žinomesnį. Kitas žingsnis –  tapti žinomu reikiamų žmonių tarpe. Jeigu esate žinomas, bet apie jus nėra girdėję tie žmonės, kurie turi jums mokėti pinigus, naudos iš to daug nebus. Lengviausias būdas tapti žinomesniu reikiamų žmonių tarpe yra gerai atlikti savo darbą, nes taip žmonės patys pradės apie jus kalbėti ten, kur reikia ir rekomenduoti. Jeigu dar tik pradedate savo karjerą, siūlykite savo žinias, įgūdžius tiems, kam jų reikia, kol gausite progą parodyti savo gebėjimus.

Keliant savo vertę reikėtų išanalizuoti bendruomenę, kurioje esate ir žinoti, kokių žmonių tarpe norite gerinti savo vardą. Kiekviena grupė ar sritis išsiskiria savo taisyklėmis. Pavyzdžiui, teisės arba finansų srityje vertinamas stabilumas ir konservatyvumas, todėl tokioje grupėje reikia taip elgtis, rengtis, nes kitu atveju galite likti nesuprastas. Visiškai priešingai yra pramogų versle arba meno srityje – ten nėra nieko konservatyvaus ir jeigu žmogus pradeda elgtis konservatyviai, tai neigiamai atsiliepia jo reputacijai.

Į savo vertės kėlimą galima investuoti laiko, pinigų. Kiekvienas gali gerinti savo profesinius įgūdžius, mokytis suprasti aplinkinius, suprantamiau pateikti savo mintis, įkvėpti, motyvuoti. Tai šiais laikais padaryti daug lengviau negu ankščiau, nes internetas pilnas reikalingos informacijos, knygų vis daugėja, rengiami įvairaus pobūdžio mokomieji seminarai. Vėliau, pasiekus aukštesnį lygį, galima rodyti pavyzdį ir taip netiesiogiai mokyti kitus. O esant norui galima tiesiogiai rengti kalbas, dalyvauti konferencijose, rengti mokymus ir taip perduoti savo žinias. Veiklos pradžioje dažniausiai neturime didelių ir globalių tikslų. Jie atsiranda veiklai įsibėgėjus, kai jau žinome, kurioje srityje norime pasiekti daugiau nei yra pasiekusi žmonija. Arba kai atsiranda galimybė daryti šį pasaulį gražesniu ir geresniu, tačiau tai neįmanoma neturint tam reikalingų žinių arba finansinių išteklių. Formuodami save visada atsižvelkite į savo savybes – jeigu neturite ir niekaip nepavyksta išsiugdyti vadovavimo arba pardavimo įgūdžių, tuomet susikoncentruokite į turimus gebėjimus ir tapkite partneriu, konsultantu, generuokite idėjas, o ne vadovaukite ar pardavinėkite. Siekimas tapti geriausiu visur dažnai tampa didele klaida ne tik vertės kūrime, bet ir gyvenime. Žmogaus vertė veikia pagal tuos pačius principus kaip produktas rinkoje, jo kaina visada kyla jeigu rinkoje analogų mažėja. Todėl kuo labiau išsiskirsite iš minios ir kuo jūsų gabumai bus reikalingesni aplinkiniams, tuo jūsų vertė bus didesnė.